• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 14 مهر 1398
کد مطلب : 82993
+
-

امرار معاش  با طلای کثیف

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان: صدها کارگاه غیرمجاز بازیافت در اطراف شهر کرمان شناسایی شد که با همکاری دادگستری درصدد پلمب آن‌ها هستیم

شهری
امرار معاش  با طلای کثیف

طبق آمار موجود در هر شبانه‌روز ۲۰ تن زباله در کرمان غیب می‌شود و در نهایت سر از انبارهای غیرمجاز زباله‌های خشک در می‌آورند، در این میان بهداشت عمومی قربانی می‌شود. 

به گزارش مهر، نارنجی‌پوشانی که شب‌ها مشغول کار هستند در کنار کار سختشان، این روزها با یک دردسر جدید مواجه شده‌اند، زیرا در حالی که پاکبانان مشغول جارو کردن شهر و جمع‌آوری زباله‌های شهروندان هستند، عده‌ای یک تجارت کثیف را آغاز می‌کنند. 

«محمد» یکی از این پاکبانان است و از سختی‌های کارش می‌گوید: قبل از این‌که همکاران من بتوانند زباله‌ها را جمع‌آوری کنند، عده‌ای در خیابان‌های شهر راه می‌افتند و کیسه‌های زباله را در میان جوی‌های آب یا خیابان باز می‌کنند و هر چیزی را که قابل بازیافت باشد جدا می‌کنند؛ آن‌ها زباله‌های تر را در میانه خیابان رها می‌کنند و به همین دلیل کار پاکبانان چند برابر می‌شود. 

این پاکبان می‌افزاید: کار ما چند برابر شده است و باید مجدداً زباله را داخل کیسه بریزیم و جمع‌آوری کنیم. 

گفته‌های کوتاه این پاکبانان، پشت پرده‌ای عجیب دارد. گویا عده‌ای سودجو با اجیر کردن افراد نیازمند و قشر ضعیف جامعه اقدام به جمع‌آوری زباله‌های بازیافتی می‌کنند و آن‌ها را به استان‌های مجاور منتقل می‌فرستند. 

مردم نیز به تنگ آمده‌اند. مکان‌های مختلف شهر جولانگاه زباله‌گردها شده که شهر را آلوده می‌کنند. 

با توجه به روند توسعه و افزایش جمعیت شهر در حال حاضر باید 400 تن زباله تولید شود، اما در عمل ۳۸۰ تن زباله روزانه در کرمان جمع می‌شود. 

در این میان زباله‌گردها بازیچه‌اند. برای صحبت کردن با یکی از آن‌ها کافی است ساعت ۹ شب زباله را جلوی منزل بگذارید و چند دقیقه صبر کنید. 

برخی مواقع بین آن‌ها همهمه و دعوا بر سر زباله‌ها راه می‌افتد و نیمه‌شب صدای عده‌ای که تلاش می‌کنند زباله بیشتری جمع کنند به گوش می‌رسد. 

هر شب ۲۰ تن زباله قبل از این‌که توسط کارگران شهرداری از سطح شهر کرمان جمع شود، به وسیله زباله‌گردها به مراکز بازیافت غیرمجاز منتقل می‌شود. به نظر می‌رسد هر یک برای بخشی از شهر سرقفلی هم دارند. کیسه‌های بزرگی در دست دارند و دائماً در سطل‌های زباله شهر در پی اشیای بازیافتی در جست‌و‌جو هستند. زن و مرد و پیر و جوان هم ندارد. هرچند بیشتر آن‌ها جزو افراد فقیر و محروم جامعه هستند، در میان آن‌ها هستند افرادی که با خودرو شخصی و حتی وانت‌بار به دنبال زباله می‌گردند. تجارت زباله پرسود است و هر روز بیشتر می‌شود. 


زباله‌گردها شهر را کثیف می‌کنند

پسربچه ۱۲ ساله‌ای به نام «کریم» که از اتباع افغانستانی است، به همراه دوستانش در حال جست‌و‌جو در سطل‌های زباله بلوار پارادیس است. کریم می‌گوید: ما در طول روز مشغول جمع کردن زباله‌ها هستیم و دائماً به سطل‌های آشغال سر می‌زنیم. هر چیزی را که پلاستیکی، آهنی یا کاغذی باشد، جدا می‌کنیم و بقیه زباله‌ها را دور می‌اندازیم. 

وی می‌افزاید: فردی هر شب می‌آید و این زباله‌ها را از ما به قیمت خوبی می‌خرد. مکان مشخصی برای جمع کردن زباله‌ها وجود ندارد. اما چون تعداد زباله‌گردها زیاد است گاهی سر جمع کردن زباله یک منطقه دعوا هم می‌شود. 

همه زباله‌گردها مثل کریم جزو اتباع خارجی نیستند. برخی از آن‌ها هم کودکان ایرانی یا سالمندان و حتی معتادان هستند. چون روی این کار نظارتی وجود ندارد و درآمدش برای این قشر از جامعه جالب توجه است می‌توان اقشار آسیب‌پذیر جامعه را در بین آن‌ها دید. 

یک پاکبان می‌گوید: هر شب با زباله‌گردها مواجه می‌شویم. بیشترآن‌ها جزو اقشار خیلی ضعیف جامعه هستند. آن‌ها پلاستیک‌های درون کیسه‌های زباله را جمع می‌کنند و شتابان به سمت سطل زباله بعدی می‌روند. 

«اسماعیل» می‌افزاید: برخی از این افراد خودشان به صورت عمده زباله جمع می‌کنند اما بیشتر سودجوها افراد بی‌بضاعت، معتاد و اتباع خارجی فاقد مجوز کار را پیدا می‌کنند و بابت تحویل فلزات و به خصوص پلاستیک به آن‌ها پول می‌دهند. 

وی با اشاره به این‌که در محل‌های غیرمجاز دپوی زباله‌ها افاغنه مشغول به کار هستند، می‌گوید: کارگاه‌های آن‌ها بیشتر در حواشی شهر قرار دارد و در نهایت پلاستیک‌ها را بار کامیون می‌کنند و به شیراز، اصفهان، کرج و مشهد می‌فرستند. 


۳۸۰ تن زباله در روز جمع می‌شود

مدیر عامل سازمان پسماندهای کرمان می‌گوید: در حال حاضر هر روز ۳۸۰ تن زباله در کرمان جمع‌آوری می‌شود که در مقایسه با سال گذشته حدود ۲۵ درصد زباله‌ها کمتر شده‌اند. 

 «محمدرضا قربانی» افزود: دلیل عمده کاهش زباله‌ها وجود زباله‌گردها هستند که مشکلاتی را نیز برای ما به وجود آورده‌اند. 

وی ادامه می‌دهد: عملاً ۱۳ درصد از زباله‌ها خشک هستند و هدف زباله‌گردها هم جمع‌آوری این زباله‌های خشک است. 

قربانی از وجود ایستگاه‌های ثابت دریافت زباله‌های خشک در شهر خبر می‌دهد که نقش جالب توجهی از جمع‌آوری زباله‌های خشک دارند و می‌گوید: از مردم می‌خواهیم با جدا کردن زباله‌های خشک آن‌ها را تحویل ایستگاه‌های ثابت دهند تا زمینه زباله‌گردی از بین برود. 

وی با اشاره به هزینه بالایی که شهرداری برای جمع‌آوری زباله‌ها صرف می‌کند، می‌گوید: این هزینه در سال گذشته ۲۹۵ میلیارد و ۵۹۵ میلیون و ۴۳۰ ریال بوده است؛ به همین دلیل از مردم می‌خواهیم در زمینه تفکیک زباله‌ها به کمک شهرداری بیاییند. 


 کارگاه‌های غیرمجاز جمع‌آوری زباله 

قربانی با اشاره به شناسایی صدها کارگاه بازیافت غیرمجاز در اطراف شهر کرمان می‌گوید: با همکاری دادگستری درصدد پلمب و برخورد با این کارگاه‌ها هستیم. 

وی همچنین از راه‌اندازی کارخانه بازیافت کرمان در آینده نزدیک خبر می‌دهد و می‌گوید: اقدامات اولیه انجام شده و این کارخانه به زودی اصلاح و راه‌اندازی می‌شود. ضمن این‌که شهرک بازیافت کرمان نیز به زودی راه‌اندازی می‌شود و کارگاه‌های بازیافت در این مرکز تجمیع می‌شوند.


تهدید سلامت شهروندان 

در کنار دغدغه فراوانی که مسئولان شهرداری و پاکبانان به دلیل وجود زباله‌گردها دارند، مردم شهر از فعالیت شبانه‌روزی این افراد به تنگ آمده‌اند. 

«احمد کمالی» یکی از شهروندان کرمانی است که می‌گوید: هر روز بر سر جمع کردن آشغال‌های سطل‌های زباله بین این افراد دعواست. صحنه‌های نامناسبی هم در شهر وجود دارد و همیشه عده‌ای در سطل‌های زباله در حال جمع‌آوری پلاستیک هستند. 

«زهرا پیمانی»، دیگر شهروند کرمانی، می‌گوید: ما هر شب زباله‌ها را به صورت تفکیکی بیرون می‌گذاریم اما بلافاصله عده‌ای زباله‌ها را مقابل خانه خالی می‌کنند و هرچه می‌خواهند جمع می‌کنند و بقیه آشغال‌ها در معابر رها می‌شود. در نهایت پاکبانان باید با صرف زمان بیشتر بار دیگر زباله را جمع‌آوری کنند. 

وی از مسئولان می‌خواهد به سرعت برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی کنند، چون وجود این افراد که هیچ اهمیتی برای سلامت شهر قائل نیستند و غیربومی‌اند و جزو اتباع بیگانه، به مخاطره‌ای جدی برای شهر تبدیل شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید